Rozjímání - Radostná tajemství
Radostný růženec
Radostný růženec se zaobírá narozením a dětstvím Pána Ježíše. Staví nám před oči patero obrazů. Na prvém anděl zvěstuje Panně Marii poselství Boží. Na druhém vidíme setkání Panny Marie se sv. Alžbětou. Třetí obraz ukazuje Ježíška právě narozeného v Betlémě. Na čtvrtém je vyobrazeno obřezání Páně. Pátý vypráví o tom, jak se dvanáctiletý Ježíš ztratil rodičům na pouti, jak ho nalezli v chrámu a jak s nimi jde domů. Při růžencové modlitbě jsou proto vyslovována slova:
… kterého jsi z Ducha svatého počala,
… se kterým jsi Alžbětu navštívila,
… kterého jsi v Betlémě porodila,
… kterého jsi v chrámě obětovala,
… kterého jsi v chrámě nalezla.
Radostný růženec jeví se nám poněkud jinak, díváme-li se z pohledu Panny Marie, nebo upřeme-li pohled na samotného Ježíše. Pro Marii je to doba vrcholných okamžiků ženství. Pro Ježíše je to doba dětství. Bylo by naivní myslit si, že to byla doba veskrze šťastná a slastně klidná. Radost je hlubinný pocit blaženosti vyvěrající z toho, že to, co prožíváme, je spravedlivé a dobré bez ohledu na to, zda vnější okolnosti jsou či nejsou příznivé, nebo na to, zda nás to stojí mnoho námahy, statečnosti a úsilí. Nezapomínejme, že přijala andělovo poselství. Nemohla očekávat, že bude pochopena, musila počítat s pravým opakem – bude lidmi odsouzena. Jednání sv. Josefa je sice méně nepochopitelné, ale přesto budí úžas. Vědomí, že zanedbání mateřské péče může přivodit újmu Synu Božímu, je pro Marii drtivou zodpovědností. Zjištění, že Ježíš vyrostl a odejde od ní, aby konal Boží úkol, přináší bolest. V té či oné době prožívá tyto pocity každá matka, přesto je pro ni dítě radostí.
Když toto všechno uvážíme, začnou se nám odhalovat tajemství daných obrazů, protože už víme, že radost prozařuje přes povrch obav i ze smutku bolesti.
Prvý obraz nás učí, že otevřenost vůči dárci života a touha po životě vedou k naplnění. Maria si jistě přála krásný, plný život a prosila o něj. Měla i představu, jak by měl vypadat. Vše bylo jinak, ale bylo to mnohem silnější. Principem života je, že si ho nesmíme vybírat a určovat, ale máme ho přijmout a naplnit.
Druhé tajemství odhaluje princip radosti. Ta není taková, aby se dala pevně držet. Musí být sdělena a rozdávána. Tím sílí, vzrůstá a neztrácí se. Radovat se bude ten, kdo bude radost rozdávat. Bude se totiž radovat z radosti těch druhých.
Maria v betlémském chlévě zjevuje tajemství, že lidská důstojnost stojí na přijaté zodpovědnosti. Říká nám rovněž, že život je křehký a vyžaduje, abychom ho chránili. Naše důstojnost vyplývá z odpovědnosti za život, a to ne jen vlastní.
Obětování v chrámě nás učí, že na světě není nic, co bychom si mohli přivlastnit, vše jen nám pouze propůjčeno.
Pátý obraz skrývá v sobě tajemství úcty k druhému člověku. Musíme se naučit dát druhým svobodu růstu, aby rostlo to, co do nich Bůh vštípil. Máme-li sloužit životu druhých lidí a zvláště dětí, nemůžeme je ani z nejlepšího přání dělat podle své vůle. Rodiče a vychovatele nedostali od Boha kus hlíny, aby si udělali panáka, ale jadérko, z kterého mají vypěstovat strom.